In Europa zijn er momenteel nog twee veiligheidskeurmerken voor autostoeltjes: de (oude) ECE-R44 norm en de nieuwe ECE-R129, ookwel i-Size genoemd.
Oude veiligheidsnorm autostoeltjes: de R44
Sinds 1982 is de R44 de veiligheidsnorm voor autostoeltjes in Europa. Vanaf 2018 wordt de R44 echter uitgefaseerd en vervangen door de strengere R129 veiligheidsnorm, oftwel i-Size. Autostoeltjes die volgens de R44 veiligheidsnormen zijn goedgekeurd mogen sinds september 2023 niet meer geproduceerd worden. Wel krijgen winkels nog 1 jaar de tijd om hun voorraden te verkopen. Deze stoeltjes zullen waarschijnlijk veel aangeboden worden tegen scherpe prijzen. Geen zorgen, je kunt deze stoeltjes wel gewoon blijven gebruiken. Echter, mocht je een nieuw autostoeltje gaan kopen, dan adviseren wij om deze te kopen met het nieuwe keurmerk omdat deze veiliger zijn.
Nieuwe strengere veiligheidsnorm: R129 i-Size
De R129 i-Size veiligheidsnormen zijn sinds 2013 een (sterk) advies en sinds 2018 is besloten dat de R129 het R44 keurmerk gaat vervangen. Vanaf september 2024 mogen echt alleen nog i-Size autostoeltjes verkocht worden. De nieuwe veiligheidseisen van de i-Size norm zijn een stuk strenger.

De grootste veranderingen voor de i-Size norm zijn:
- Testen op veiligheid bij een zijdelingse botsing
 Naast een frontale en achterwaartse aanrijding, moeten i-Size autostoeltjes ook een zijdelingse botsproef goed kunnen doorstaan. Omdat 80% van de botsingen een zijwaartse impact blijkt te hebben, is het belangrijk om te toetsen of autostoeltjes kindjes ook hiertegen goed beschermen.
- Verplichting om een kindje langer achteruit te vervoeren
 Bij de oude R44 norm hoeft een kindje tot minimaal 9 maanden achteruit vervoerd worden. Deze leeftijdgrens is voor de i-Size normering verhoogd naar minimaal 15 maanden. Langer achteruit vervoeren is veiliger omdat het nekje van een kind bij een botsing minder belast wordt. Er is onderzocht dat het nekje van een baby of peuter pas met 15 maanden echt sterk genoeg is om het (relatief) zware hoofdje op te vangen bij een botsing.
- Bevestiging in de auto via isofix 
 De bevestiging van autostoeltjes met een autogordel blijkt in de praktijk heel foutgevoelig en niet stevig genoeg. Daarom wordt in de nieuwe norm bevestiging via een Isofix systeem verplicht. Isofix is een internationaal systeem voor de bevestiging van autostoeltjes aan het chassis van de auto (voor baby- en peuterstoeltjes meestal via een onderstel/base). Middels grijphaken kan het stoeltje of de ‘isofix base’ aan de isofix beugels in de auto gemonteerd worden. Hiermee zit het autostoeltje veel beter vast en is het risico op onjuiste bevestiging heel klein. Let op! Als een autostoeltje via isofix bevestigd wordt betekent dit niet automatische dat er ook aan de verder i-size eisen voldoet. Lees hier meer over isofix.
- Indeling op lichaamslengte
 I-size autotoeltjes zijn ingedeeld naar de lengte van het kindje. De (oude) R44 norm ging uit van standaard categorieën op basis van het gewicht van het kind. Omdat de nieuwe indeling op basis van lengte overeen komt met kinderkledingmaten is het makkelijker om te beoordelen welke autostoel geschikt is. Ook kun je lengte beter waarnemen. Als het hoofdje van je kindje boven de autostoel uitkomt is het tijd voor een nieuwe stoeltje.
 Voor de lengtematen zijn geen standaard categorieën (zoals bij de R44 wel het geval was). De minimale en maximale lengte geschikt voor het stoeltje staan op het label en kunnen per stoeltje variëren. Lees hier welke maten autostoeltjes grofweg op de markt komen.
- Compabiliteit van autostoeltjes met auto’s
 Alle i-size autostoeltjes passen op elke i-size goedgekeurde zitplaats in de auto. Het is dus niet meer zo dat autostoeltjes alleen in bepaalde auto’s vastgemaakt kunnen worden. Let wel op dat je auto isofix bevestigingspunten heeft. Auto’s van voor 2006 hebben dit meestal niet, auto’s tussen 2006 en 2012 hebben dit meestal wel, maar toets dit zelf even. Vanaf 2012 is het verplicht geworden voor auto’s.
Voordelen van de nieuwe i-Size veiligheidsnormen:
+ De bevestiging via een isofix systeem is steviger en minder foutgevoelig
+ Autostoeltjes worden getest op strengere veiligheidseisen, zoals het effect van een zijdelingse botsing
+ Langer achterwaarts vervoeren geeft minder risico op nek- en hoofdletsel
+ Je weet zeker dat een i-size autostoel past op een i-size zitplaats
– i-size stoeltjes zijn vaak duurder, ook omdat je soms een apart basisframe moet aanschaffen
– niet alle auto’s hebben isofix bevestigingspunten
Hoe weet je of een autostoeltje een i-Size stoeltje is?
Op je autostoeltje zit een oranje label waarop staat door welk keurmerk dit stoeltje is goedgekeurd en voor welke lengte en gewicht dit stoeltje geschikt is. Je kunt de i-size autostoeltjes ook herkennen aan de i in het naamgeving van het model: bijvoorbeeld de i-Traver of de i-Spin.

 
			
		 
													 
									
Christopher Robins
says:This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. All Blog pages are very useful, you can launch your own blog in a few seconds. I will rate 5 stars.